Diskussionen om att vi slänger mycket mat i onödan har väckt uppseende och fått svenskarna att ändra beteende, det visar Konsumentföreningen Stockholms (KfS) undersökning. 14 procent uppger att de slänger mindre mat nu jämfört med vad de gjorde innan debatten startade för ett par år sedan. Förra året var den siffran 10 procent. KfS har lanserat en skruvad filmkampanj, ämnad för sociala medier, för att få ännu fler att slänga mindre mat.
– Det kan tyckas lite med 14 procent, men beteendeförändringar tar tid och det är mycket positivt att siffran har ökat från förra året. Man kan också lägga till de 33 procent som svarade att de kanske slänger mindre mat ibland, de har troligen också förändrat sitt beteende, säger Louise Ungerth, chef för Konsument & Miljö på KfS.
KfS undersökning visar att så många som 94 procent har uppmärksammat debatten om att vi slänger mycket mat i onödan, för cirka ett år sedan var den siffran 81 procent. Det tyngsta skälet till att slänga mindre mat är att spara pengar, efter det kommer miljön och sist matsituationen i världen.
I filmkampanjen som KfS lanserar idag träffar vi bland annat Sivert Citrus och Margareta Mejeri, matrester som båda går i terapi hos psykolog Appelqvist. De är båda oroliga för att inte bli uppätna, inte bli nåt. Louise Ungerth beskriver kampanjen som lite skruvad.
– Vi har seriösa rapporter och informativa foldrar som vi använder flitigt, men den här gången använder vi oss av humor. Filmerna är lite skruvade och det kan tänkas att de kommer att väcka en del känslor.
Hej, vad kul att du puffar för vår filmkampanj. Idag har vi lagt upp en trailer för andra avsnittet.
Ha det bra!
mvh Anna Carlsson, Konsumentföreningen Stockholm